مدیریت - بازاریابی- گردشگری- توسعه شهری
سید سجاد اسبقی- کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تبریز
درباره وبلاگ


سیدسجاداسبقی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی(گرایش بازاریابی بین الملل) سلام بر دوستان عزیز این وبلاگ با هدف تبادل اطلاعات در زمینه مدیریت - بازاریابی - گردشگری در خدمت کلیه دوستان خواهد بود.کاش می دانستید که زندگی با همه وسعت خویش محفل ساکت غم خوردن نیست حاصلش تن به قضا دادن و پژمردن نیست زندگی خوردن و خوابیدن نیست زندگی حس جاری شدن است زندگی کوشش و راهی شدن است امیدوارم از راهنمائی دوستانی که دستی به قلم دارند بی نصیب نمونم. نیستم محتاج نگاهی که بلغزد بر من خودم هستم و تنهایی و یک حس غریب که به صد عشق و هوس می ارزد.... .هر کس به چیزی تبدیل می شود که بدان عشق می ورزد.اگر سنگی را دوست داشته باشد سنگ می شود اگر هدفی را دوست بدارد ،به آن هدف تبدیل می شوداگر به فردی عشق ورزد آن فرد می شود اگر به خدا عشق بورزد خدایی می شود وحال انتخاب با ماست .
آخرین مطالب
نويسندگان

 

 

داشتن شهری آباد، مدیران شهری کارآمدی می طلبد

 


اگر مدیریت را به درختی تشبیه نماییم که رشته های مدیریتی آن از قبیل بازرگانی، صنعتی، اجرایی، دولتی و غیره میوه های آن باشد در آن صورت مدیریت شهری میوه جدید این درخت کهن سال است. اگر بخواهیم شهری را شناسایی کنیم باید آن را از جنبه های گوناگون از قبیل میزان تمرکز جمعیت، وضعیت اقتصادی، شغل اغلب شهروندان و نیز رشد اقتصادی منطقه مورد بررسی قرار دهیم و مدیر شهری موفق است که سعی در بهبود شاخصهای یاد شده، داشته باشد و چنانچه در این امر شکست بخورد موقعیت شهر و جامعه متزلزل می شود.

  مدیریت شهری علم جدیدی است که در راستای ارتقای سطح رفاه شهروندان و بالا بردن جایگاه شهر به وجود آمده است و بسته به نظام سیاسی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورها، نوع مدیرتی آن نیز تغییر می کند. در کشور عزیزمان ایران نیز وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا علاوه بر منعکس کننده مردم سالاری به جهان خارج است، خود جایگاهی است که مدیران شهری در آنجا به مدیریت شهر پرداخته و برای آینده شهر برنامه ریزی می نمایند. از این رو انتخاب افرادی آشنا به امور شهری، مدیریت و آگاه به مسائل روز جامعه و نیز آشنا به مشکلات روزمره مردم گامی در راستای پیشرفت شهر و ارتقای رفاه مردم می شود.

 انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه برگزار می گردد و مردم شریف ایران همچون گذشته با شور و اشتیاق در آن شرکت نموده و رئیس جمهور و شوراهای خودشان را انتخاب می کنند و در این میان شوراهای جدید که در واقع مدیران جدید شهرمان می شود باید از اقدامات مثبت نفرات قبل خود استفاده کرده و از اشتباهات آنها درس بگیرند و آنگونه نباشد که اشتباهات گذشته به صورت دوره ای تکرار شود و تنها نفرات باشند که تغییر می کنند.

شورا در قانون

اصل هفتم قانون اساسى:


طبق دستور قرآن كريم: «وامرهم شورى بينهم» و «وشاورهم فى الأمر»، شوراها، مجلس شوراى اسلامى، شوراى استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظائر اينها از اركان تصميم‏ گيرى و اداره امور كشورند



ادامه مطلب ...

در ایران شوراها یک نهاد منتخب مدنی است که به عنوان دولت کوچک محلی که می تواند مشکلات و توقعات مردم را به مدیریت اجرایی منتقل کند و با تاثیر گذاری در برنامه ریزیها و سیاست گذاری ها به گونه ای حرکت کند که طرح هایی که در پایان بوسیله دولت ابلاغ می شود ، مطابق با خواسته ها و تصمیم مردم باشد ، دارای اهمیت است .

از طرفی دیگر شوراها براساس نقش قانونی و مردمی که دارند می توانند براساس شرح وظایف خود و همچنین با توجه به گذشت سه دوره از کار اجرایی خود منشا تحولات اساسی وپایدار در شهر شوند

الف : نقش مدیریت شهری در توسعه شهری :

مدیریت شهری به لحاظ اجرای یک موسسه وسیع و بزرگی محسوب می گردد که در آن مشکلات و موانع بسیار متنوع و گسترده بوده که شهرداری یک جز از عناصر مهم و مدیریتی آن محسوب می شود . لذا سیستم مدیریت شهری به جهت ماهیت متنوع و چند عملکردی ان باید به نحوی طراحی و اجرا شود که تمام عناصر و وظایف امور اجرایی روزمره و بسیار جزئی تا برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های کلان را مورد توجه قرار داده و در ارتقا جایگاه توسعه شهری موثر باشند . از معیارهای مهم و اساسی که در ارتقا جایگاه نقش مهمی را ایفا می کند می توان به کارآئی ، شفافیت ، صداقت و عدالت و قابلیت محاسبه و مشارکت حداکثری و توجه به مسائل اجتماعی اشاره نمود .

ب: نقش شوراها در توسعه شهری:

اهمیت و نقش شوراها در ساختارهای اجتماعی بویژه در مسائل فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی با توجه به تاکیدی که در منابع اسلامی (قرآن و سنت ) از یک سو و ملاحظه آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر و کارآمدی آن در نهادهای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست .

استفاده از سیستم مدیریتی و نظارت دقیق در برنامه ریزی شهری می تواند راه گشای بسیاری از مسائل موجود در این عرصه باشد . شوراها به عنوان یک نهاد نوپا با هدف سازماندهی و برنامه ریزی ، نظارت و بالابردن سطح کیفی و کمی در زمینه های اجتماعی ، فرهنگی و  سیاسی و ارتقا آنها و بهره وری با هزینه کمتر پا به عرصه وجود نهاده است . البته بهبود این روند به صورت مطلوب وقتی می تواند مثمر ثمر واقع شود که شوراها علاوه بر اتکا به بر قوانین موجود ، در امر توسعه شهری و مدیریت بهینه و ارتباط تنگاتنگ با بافتهای مختلف شهر ، در رفع موانع و مشکلات موجود در عرصه های مختلف شهری بکوشند .

بررسی مشکلات و موانع موجود در عرصه های مختلف شهری  از طرف شوراها که بعنوان سیستم مدیریتی ( تا حدود ) و نظارت بر کارآمد بودن امور اجرایی (شهرداری ها ) می تواند زمینه های توسعه شهری به لحاظ ساختار فیزیکی و غیر فیزیکی شهرها را بهبود بخشد

برچسب:اراده,shamskhoy, :: 8:23 :: نويسنده : سیدسجاداسبقی

باشروع هر فصل در جنگلی یکسری مسابقات دو برگزار میشد . همه حیوانات جنگل می توانستند که در این مسابقه شرکت کنند ؛ ولی دیگه انگار مسابقه یه جورایی تشریفاتی شده بود . همه حیواناتی که در دوره نخست برگزاری مسابقه حضور داشتند و با هم به رقابت پرداختند ، شاهد این بودند که ببر با اختلاف زیادی از سایرین به راحتی نفر اول شده بود و به همین دلیل در دوره های بعدی برکزاری مسابقات به محض اینکه حیوانات جنگل شاهد حضور ببر در مسابقه بودند همگی انصراف می دادند و ببر بدون رقیب خود به خود و بدون انجام مسابقه ای اول میشد . در این میان لاکپشتی وجود داشت که او علی رغم دیگران در هر دوره از مسابقه حضور پیدا می کرد و طی چندین ساعت و به سختی دور جنگل را می پیمود و خود را به خط پایان می رساند ولی این موضوع را با کسی در میان نمی گذاشت . تا اینکه صبح اولین روز پاییزی که قرار بود مسابقات انجام شود ، بازهم هیچ رقیبی برای ببر نبود و او برنده اعلام شد . ببر با افتخار و با مدال قهرمانی خود به بالایی بلندی رفت و با غرور به قلمرو خود می نگریست تا اینکه در لابه لای درختان انبوه جنگل لاکپشت را دید. اول توجهی نکرد ولی بعد از چند لحظه فهمید که او دقیقا مسیر مسابقه را می پیماید . کنجکاو تر شد . لاکپشت بعد از مدت طولانی و با خستگی زیادی خود را به انتهای مسیر رساند . به بالای تخت سنگی که چند ساعت پیش ببر برای دریافت جایزه خود روی آن ایستاده بود رفت و از پشت لاک خودش برگ پهنی بیرون آورد و روی سر خود گذاشت . بعد طوماری را باز کرد و آن را با افتخار بالای سر خود گرفت . روی آن نوشته شده بود (( بازهم من قهرمان شدم ، چون فقط من مسیر مسابقه را تا پایان طی کردم )) Hero….. ببر با دیدن این صحنه به خود گفت : لاکپشت راست می گوید ، من هم اگر 10 برابر وزنی معادل خودم رو همیشه با خود حمل می کردم و در عین حال اراده این را داشتم که تا پایان مسیر مسابقه استقامت کنم ، قهرمان بودم . دوستان عزیز مهم نیست که از کجا شروع می کنیم ؛ مهم این است که چگونه به پایان می رسانیم ! حتی اگر خیلی دیر شده ، ولی به پایان که نرسیده ... کمال گرا باشیم و از ظرفیت و فرصت باقی مانده نهایت بهره برداری را بکنیم . در مسیر زندگی مهم ترین موفقیت گامهای کوچک به سمت هدف است . هر کس بتواند از پیمودن مسیر و راه موفقیت لذت ببرد ، موفق است و دیگر نتیجه برای او مهم نیست. موفقیت چیزی نیست که دیگران به ما نسبت دهند ، موفقیت از درون انسانهاست و جرقه آن را باورهای فرد می زند  

میر سجاد داسبقی - کارشناسی ارشد بازاریابی بین الملل- مشاور فروش و بازاریابی

مقدمه

بر خلاف تئوري بازاريابي کلاسيک که هنرش در جذب مشتريان جديد و تاکيد آن بيشتر بر انجام معاملات متمرکز بود تا ايجاد رابطه با ديگران، با شدت گرفتن رقابت بين شرکتها در مشتري يابي براي محصولات و خدماتشان و همچنين افزايش قدرت مشتري در دنياي رقابتي امروز، شرکتها ديگر نه تنها بايد به دنبال جذب مشتريان جديد باشند، بلکه حفظ و نگهداري مشتريان قبلي و برقراري روابطي مستحکم با آنان را نيز بايد مورد توجه قرار دهند.



ادامه مطلب ...

  این نظر رو آقای محسن فرستاده بدون هیچ دخل و تصرفی بخوانید :

 

با سلام می گویند یکروز در ایام قدیم یک فرد ثروتمند با اسب و غذاهای متنوع از کنار روستای میگذشت می بیند مردی میانسال در گوشه ی نشسته گریه می کند مرد ثروتمند نزدیک رفته وسوال میکند مرد چی شده چرا گریه میکنی ؟ مرد آهی میکشد و میگوید شرمنده خانواده هستم وکار و پولی ندارم که برای آنها حتی یک عدد نان بخرم . بچه هایم گرسنه هستند از شرمندگی نمی توانم به خانه بروم . وقتی مرد ثروتمند این حرفها رو شنید از شدت ناراحتی با صدای بلند گریه کرد مرد فقیر تعجب کرد وسوال کرد ای مرد چه شد مرد ثروتمند پاسخ داد بحال تو وخانواده ات که در این وضعیت هستی دارم گریه میکنم ! مرد فقیر گفت ای مرد چرا گریه میکنی خوب از آن غذا که همراه داری به من هم بده تا شرمنده خانواده نباشم . مردثروتمند در جواب می فرماید ببخشید هرچقدر بخواهی برایت گریه میکنم اما از من انتظار نداشته باش که به تو پول و یا غذای بدهم حالا هم سید جان روزگار ما اینچنین شده همه مسئولین بحال مردم گریه میکنند اما دریغ از حتی یک کمک جزئی . فقط ظاهراً ناراحت هستند گور پدر فقرا و ندارها. محکم بچسبید به میز و دنیا ببینیم آخرش چه می شود. فقط حرف بزنید وعمل نکنید . آنقدر مشکل دارید که میترسید به خلافکار چیزی بگید چون خودتون با آن شریک هستید خودتون مشکلی ندارید چون از هر طرف دارید میخورید وحقوقهای آنچنانی دریافت میکنیداز ما که نمی ترسید از خدا بترسید!!!

مديريت علوي نياز عصر جديد

  مديريت در جهان از عظيم‌ترين و باارزش‌ترين سرمايه‌ها و ارکان هر جامعه محسوب مى‌شود. بنابراين پرورش و آموزش مديرانى کارآمد، فعال و خلاق در تمام سطوح جامعه يکى از وظايف جوامع بشرى است. زمانى مى‌تواند يک جامعه به سوى تکامل پيش رود که مديران لايق و کاردان در آن به فعاليت مشغول باشند. هرگز نمى‌توان بدون وجود سياستمداران، برنامه‌ريزان و مديران آگاه و توانمند به توسعه مطلوب دست يافت. امروزه مديران بايد به حکم ضرورت از آخرين يافته‌هاى علمى اطلاعات کافى داشته باشند. اگر مديران افرادى ناآگاه يا بى‌اطلاع و غيرخلاق باشند جامعه را به سوى تباهى سوق خواهند داد. به گفته مولاى متقيان در نهج‌البلاغه “اينان محور مرکزي، نگه‌دارنده سنگ آسيا و عمود برپا دارنده خيمه زندگى اجتماعى‌اند.”



ادامه مطلب ...

 

در اين بخش به مقايسه وظايف شهرداري ها در ايران با وظايف ساير شهرداري ها ي ساير كشورها كه به عنوان سازمان مديريت كننده شهر فعاليت دارند ، مي پردازيم.
در ابتدا در مورد وظايف شهرداري در كشورهاي توسعه يافته ( آلمان و فرانسه ) و بعد از آن در مورد كشورهاي در حال توسعه ( تركيه و مالزي ) صحبت به عمل مي آوريم .
براي آشنايي بيشتر با وظايفي كه اكنون در شهرداري ها انجام مي گيرد به بررسي وظايف شهرداري مي پردازيم.
بعد از آشنايي با وظايف ايران و جهان به بررسي تطبيقي وظايف شهرداري در ايران و الگوهاي جهاني مي پردازيم .
و در نهايت به تحليل نقش ، جايگاه و وظايف شهرداري ها در ايران بر مبناي اصول پذيرفته شده جهاني خواهيم پرداخت.



ادامه مطلب ...

مشارکت یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم توسعه شهری است و آگاهی و اطلاعات شهروندان در زمینه امور مربوط به شورا و شهر و شهرداری در افزایش مشارکت آنها نقش بسزائی دارد. اگر...



ادامه مطلب ...

 آدم های موفق خودشان را با افرادی که با آنها هم فکر هستند، متحد می‌کنند. آنها اهمیت و ارزش قسمتی از یک گروه بودن را می‌دانند و می توان گفت آدم های موفق 30 فرق کلی با دیگران دارند که دانستن آنها بد نیست :
 



ادامه مطلب ...
پيوندها