مدیریت - بازاریابی- گردشگری- توسعه شهری
سید سجاد اسبقی- کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تبریز
درباره وبلاگ


سیدسجاداسبقی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی(گرایش بازاریابی بین الملل) سلام بر دوستان عزیز این وبلاگ با هدف تبادل اطلاعات در زمینه مدیریت - بازاریابی - گردشگری در خدمت کلیه دوستان خواهد بود.کاش می دانستید که زندگی با همه وسعت خویش محفل ساکت غم خوردن نیست حاصلش تن به قضا دادن و پژمردن نیست زندگی خوردن و خوابیدن نیست زندگی حس جاری شدن است زندگی کوشش و راهی شدن است امیدوارم از راهنمائی دوستانی که دستی به قلم دارند بی نصیب نمونم. نیستم محتاج نگاهی که بلغزد بر من خودم هستم و تنهایی و یک حس غریب که به صد عشق و هوس می ارزد.... .هر کس به چیزی تبدیل می شود که بدان عشق می ورزد.اگر سنگی را دوست داشته باشد سنگ می شود اگر هدفی را دوست بدارد ،به آن هدف تبدیل می شوداگر به فردی عشق ورزد آن فرد می شود اگر به خدا عشق بورزد خدایی می شود وحال انتخاب با ماست .
آخرین مطالب
نويسندگان

آدم ها برای هم سنگ تمام می گذارند امــا نه وقتی که در میانشان هستی ، نـه !!! آنجا که در میان خاک خوابیدی ، “سنگِ تمام” را می گذارند و می روند …...

سنگ تمام گذاشته اند این مردم برای مراسم فوتمان
همه اینگونه ما را دور میزنند
با چیدن سنگ بروی مزارمان 
ولی ایا اینها با این ادعا حاضرند سنگی برای بنای زندگیت بگذارند ؟؟؟
یا دستی برای اهیایمان بالا بزنند؟؟؟
جوابش باشد به روز قیامت ...

آنجا که همه دستمان از دنیا کوتاه است
 

میر سجاد اسبقی : "اگر بازاریابی ندانید، در انتخابات شورای شهر خوی شکست می‌خورید".این عبارت را از هیچ یک از متفکران بازاریابی سیاسی نشنیده‌اید کاندیدهای انتخاباتی اگر بازاریابی ندانند، در انتخابات شکست می‌خورند

 

 

دنیای تبلیغات انتخاباتی به شدت دگرگون شده است. دیگر از شیوه های تبلیغات انتخاباتی قدیمی خبری نیست شاید زمانی اطلاع رسانی تبلیغات انتخاباتی به زدن چند تراکت و بنر تبلیغاتی خلاصه می شد اما در دنیای امروز شیوه ها و تکنیک های تبلیغات مستقیم از اثرگذاری کمتری برخوردار است پس با مروری بر این نکات ضرر نمیکنید!!

1.تبلیغات دولتی: نیاز اجتماعی یا ژست سیاسی

 



ادامه مطلب ...

روز معلم

 

آشنایی با روز معلم- عکس های خانه شهید مطهری

 



ادامه مطلب ...

یکی از قاضیان در ایالتی در انتخاباتی برنده شده بود. وی در نطق پذیرش خود چنین گفت:"از ۴٢۴ نفری که قول داده بودند به من رأی بدهند سپاسگذارم. از ٣١۶ نفری که گفتند به من رأی داده اند متشکرم. از ۴٧نفری که روز پنجشنبه گذشته به پای صندوق رأی آمدند سپاسگذاری می نمایم و از ٢۶نفری که واقعاً به من رأی دادند سپاسگزارم."

به بهانه روز نهم ارديبهشت به عنوان روز شوراها

نقش شوراها در توسعه شهرها

برنده شدن در انتخابات در کشور ما بیشتر تابع میزان مهارت در دلبری از مردم است تا قدرت در ارائه یک برنامه اجرایی قابل قبول

در ایران شوراها یک نهاد منتخب مدنی است که به عنوان دولت کوچک محلی که می تواند مشکلات و توقعات مردم را به مدیریت اجرایی منتقل کند و با تاثیر گذاری در برنامه ریزیها و سیاست گذاری ها به گونه ای حرکت کند که طرح هایی که در پایان بوسیله دولت ابلاغ می شود ، مطابق با خواسته ها و تصمیم مردم باشد ، دارای اهمیت است

به ادامه مطلب مراجعه کنید



ادامه مطلب ...

  تحقق مدیریت واحد شهری اراده جمعی می خواهد

 داستان تکراری آسفالت خیابان ها را هم شنیده اید و هم وقتی رانندگی می کنید با عمق وجود درک کرده اید.!

هیچ مشابهتی با آسفالت ندارد که هیچ ، برخی از جاده های خاکی های صاف بهتر از آسفالت امروز بعضی از خیابان ها و گوچه های خوی است. شاید برای توصیف این وضعیت بد اصطلاح جگر زلیخا را به کار ببریم اغراق نباشد.

مدیران شهری ادعا می کنند ما بهترین آسفالت را تولید می کنیم. کیفیت آسفالتی که در خیابان های شهر ریخته می شود مطلوب است. اعتبارات زیادی هم در این زمینه هزینه می شود. اما چه کنیم که هنوز آسفالت گرم ریخته شده سرد نمی شود ، شرکت های خدماتی یکی پس از دیگری شروع به کنده کاری می کنند. گاز ، برق ، آب و تلفن ،هر کدام هم جداگانه برای خودشان جدول دارند. و هر از چند گاهی برای توسعه شبکه های خدماتی و یا تعمیر آنها اقدام به کنده کاری خیابان می نمایند و یکدست بودن آسفالت  از بین می رود.

به هر حال چاره ای نیست. نمی شود خیابان ها را هر 10 سال یک بار آسفالت کرد.نمی شود صبر کنیم تا همه تعمیرات انجام یا تجهیزات توسعه یابد و بعد خیابان ها آسفالت شود . چاره ای نیست.

کارشناسان شهری معتقدند حل ریشه ای این معضل که سالانه موجب هدر رفت میلیاردها تومان بیت المال می شود ، سپردن شهر به یک مدیریت است. شهر یک موجود زنده است و باید با نگاه اجتماعی و انسانی آن را مدیریت کرد. بنابراین یک مرکز تصمیم گیر می خواهد تا برای زیر بنا و زیر ساخت های شهر برنامه ریزی نماید. تونل مشترک تاسیسات از این همه هزینه جلوگیری می نماید اما متولی ساخت و تجهیز شهرها به این تونل در دستور کار هیچ نهاد وسازمانی قرار ندارد.!

مدیریت واحد شهری است که می تواند این مجموعه به  هم پیوسته را مدیریت و راهبری نماید اما بنا به ملاحظاتی ! هنوز اراده قاطعی برای تحقق این مهم دیده نمی شود.

 

با نام و یاد خدای مهربان

 

بجای کاندیدا سازی برای شورای شهر، بستر سازی کنیم

به دنبال درج اخباری در سایت ها و وبلاگ های محلی پیرامون  کاندیداهای احتمالی شورای اسلامی شهر خوی و پرسش های فراوان دوستان عزیز و شهروندان فهیم خویی ، به آگاهی می رسانم:

 دوستان از جاهای مختلف موضوع کاندیداتوری من را مطرح کرده اند اما بنده هیچ گاه رسما اعلام کاندیداتوری نکرده ام.اینجانب در حال حاضر  هیچ گونه تصمیمی برای کاندیدا شدن در انتخابات شورای اسلامی شهر را ندارم و هر گونه اخباری پیرامون این موضوع را تکذیب می نمایم. به خاطر چندر غاز حق الجلسه شورای شهر که اگر حقوق شهردار را به فرض مهال ۳ میلیون تومان فرض کنیم و یک چهلم آنرا ۷۵۰۰۰ تومان در نظر بگیریم و هر هفته دو جلسه داشته باشیم و هر سال ۹۶ جلسه ، جمع درآمد قانونی و شرعی یک عضو شورا در طی یکسال می شود هفت میلیون و دویست هزار تومان و در طی یک دوره چهار ساله می شود بیست و هشت میلیون و هشتصد هزار تومان و بعید می دانم در آمد چهار ساله شورا بتواند هزینه های انتخاباتی و ستادی را برای پیروز شدن یک کاندیدا پوشش دهد . پس بنابراین چه لزومی دارد یک نفر کاندیدا برای خدمت صادقانه به مردم بیش از آن چیزی که از طریق حق و حقوق قانونی نصیب او خواهد شد اینقدر حرص و جوش بخورد مگر اینکه خدای ناکرده قصد داشته باشد از طرق غیر قانونی دنبال امتیاز گیری از این و اون بوده باشد به این دلایل بنده در این دوره احساس تکلیف نمیکنم !!!

و لکن نسبت به  وضعیت موجود نقد های جدی داشته و به سهم خودم برای اصلاح و بهبود وضعیت موجود بعنوان یک شهروند خویی زمینه برداشت های ناصواب و بعضا غیر منصفانه را برای  فعالیت ها و اقدامات روزمره افراد فراهم می نماید. و فرصت خدمت را از افراد سلب خواهد کرد. لذا انتظار میرود دوستان عزیز اصحاب رسانه بجای کاندیدا سازی  و انتشار اسامی و تصاویر کاندیداهای احتمالی، با نقد منصفانه  و عالمانه عملکردها، بیان داشته ها و نداشته و چالش های  پیش روی  خوی و تبیین جایگاه واقعی و قانونی شوراهای اسلامی شهر ، بسترهای لازم را برای یک انتخابات پر شور، واقع بینانه و آگاهانه فراهم نمایند

kv0ah2htcca44tzbx0.jpg

با تکذیب قاطع این موضوع خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات که وظیفه تک تک همشهریان است  و رای به انسان های متعهد ، شایسته و ولایت مدار میدانم و ملاک انتخاب اصلح را توجه به اصلاح شیوه های اجرایی، پایبندی به آرمانهای شهدا و پاک دستی میباشد. انشالله در دوره چهارم در انتخابات اعضای شورای شهر خوی دقت کنیم، زیرا مهمترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار هست. شما به فرمایشات رهبری هم که دقت کنید، می بینید که در فرموده خود آقا هم هست که به صراحت می گویند مهمترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار است. در جملات کلیدی در رابطه با شورای شهر، آقا خیلی راحت این کلمه را به کار می برند که مهمترین است. چرا مهمترین؟ چون انتخاب شهردار اجازه می دهد که ظرفیت وجودی شهرداری در شهر قرار بگیرد. البته در ابتدا باید اشاره کنم که ما در مدیریت شهری نقص بزرگی ما داریم و آن هم اینکه هنوز، مدیریت واحد شهری نداریم. من یک پله بالاتر در ذهنم هست، آقا هم همین دید را دارند و در صحبت هاشان در رابطه با شورای شهر از این دید نگاه می کنند که آدم های صالح را در شورا انتخاب کنید و بعد شورای شهر آدم صالح پیدا کند شهردارش کند. وقتی این اتفاق بیفتد شما 90 درصد کارتان حل است

 شورا نقش نظارتی دارد و شهردار بازوی اجرایی شورا است، که شورای خوب و موفق، شهرداری مدیر و کارآمد انتخاب می کند سعی کنیم  به گذشته برنگردیم و بعد از انتخاب شهردار که 6 سال پیش می شد به آن گفت پاره شدن نخ تسبیح ، و این روش شورای شهر تکرار شد ، فهم این موضوع برای همه اتفاق نیفتاد. منظور البته هم نظری انسانهاست. یک شورای فعال می تواند شهرداری شهر را پویا و کارآمد کند ، چیزی که شهرستان خوی اکنون به آن نیاز دارد تا عقب ماندگی های این شهر را جبران نماید. حلقه گمشده امروز در شهرداری خوی مدیریت است که آن را به فراموشی سپرده ایم، به شرطی که چالش های مهم را با مدیریت حل کنیم، می توانیم جهش مناسبی در شهرداری و شورا داشته باشیم.

 

نمیتوان برگشت و آغاز خوبی داشت ولی میتوان تغییر مسیر داد و پایان خوبی داشت

 

                                                      میرسجاد اسبقی 1392/1/27

نبش كوچه خانه‌اي نسبتا قديمي بود كه چند سال پيش تخريب شد و جايش يك برج مسكوني احداث كردند كه طبقه همكفش هم يك مغازه است. بعد از مدتي پسر جواني يك پيتزا فروشي را در آن داير كرد.
دو-سه بار تلفني و حضوري از آنها پيتزا خريدم كه آن هم از روي اجبار و تنبلي خودم بود! مي توان گفت آنها به خاطر برخورد بد و حق به جانبشان يك مشتري را از دست دادند.

مدتي بود كركره پيتزا فروشي پايين بود! مي شد نتيجه گرفت پيتزافروش به كار خود علاقه نداشته، و احتمالا به همين خاطر با مشتريان هم برخورد بدي داشته و در نهايت در جلب مشتري موفق نشده است. ماه قبل ديدم كه جاي پيتزا فروش يك مغازه خوار و بار فروشي يا سوپر ماركت كوچك درست كرده‌اند! خوشحال شدم كه ديگر لازم نيست دو سه كوچه بالاتر بروم.



ادامه مطلب ...

 

درد هست ، درمان هست ، ولی مدیریت درست می خواهد . . .

 هر شهروند خویی و هر کسی که گذرش به این شهر بی افتد، ضعف فرهنگ شهرنشینی و مدیریت شهری را به راحتی در این شهر لمس می کند! از نظر شهرسازی و خدمات و امکانات و زیر ساختهای شهری،  خوی  بسیار عقب مانده است و این مساله جای انکار یا پنهان کردن نیست. مثلا در سطح شهر نبود پارکینگ کافی چقدر  منجر به ترافیک گردیده باعث جریمه ماشینها نارضایتی مردم از جریمه های سنگین ،اصناف محترم  ترافیک باعث شده خیابان اصلی شهر امام ، طالقانی و...مردم فرصت بازدید خدمات شهری را نداشته باشند زحمات مضاعف نیروی انتظامی از علل این ترافیک نباید نادیده گرفته شود البته نباید بی انصافی کرد و همه ایرادات را متوجه مدیران نمود چرا که فرهنگ عمومی و احساس مسئولیت تک تک شهروندان نیز در این فرآیند نقش جدی و موثری دارد. بهتر است بگوییم اگر مردم و مسئولان با هم همکاری نکنند و دست همدیگر را نگیرند کارهای شهر همیشه لنگ خواهد بود. حقیقتا در این شهر وضعیت به چشم می خورد. از هم اکنون که زمزمه انتخابات شورای شهر به گوش می رسد،

حالا که به پایان این دوره از شوراها نزدیک می شویم و انتخابات جدیدی در راه است لازم است که با کمی دقت و احساس مسئولیت کسانی را راهی شورا بکنیم که توان وتخصص و شرایط لازم برای تصمیم گیری در امور شهری و نظارت بر عملکرد شهرداری و انتخاب شهردار را داشته باشند وگر نه انتخاب غیر مسئولانه و رای دادن به افراد ناآشنا به مدیریت و امور شهری نه تنها کمکی به این شهر نخواهد کرد . بلکه این افراد با تصمیمات غلط ضربات سخت تری بر پیکر زخمی شهر وارد خواهند کرد که جبران ناپذیر خواهد بود.

وجود اختلاف میان اعضای شورای شهر یکی از عوامل ضعف بود، شورای شهر خوی همواره از وجود اختلافات داخلی رنج برده است، وجود اختلاف نظر در شورا خوب است، اما اختلاف میان اعضا پذیرفتنی نیست، زمانی که اختلافات به لجاجت می‌انجامد، دیگر روح خدمت کنار می‌رود و چیزی جز منیت نمی‌ماند، در عرصه نخست جایگاه نهاد شورا تنزل می‌یابد و موضوع دیگر این است که افراد صاحب نفوذ در شهر به خود اجازه می‌دهند در امورات شورای شهر دخالت کنند.

شهروندان شهر خوی تغییر در شیوه اجرایی شورا و تغییر در مدیریت اجرایی و معاونان شهرداری خوی می خواهند نه تبدیل این شورا و ترفیع مهره های داخل شهرداری، اگر قرار است بر همان پاشنه بچرخد دیگر فایده چیست!!

امیدواریم وآرزو  می کنیم که اشخاص به حدی از بلوغ فکری و مسئولیت شناسی رسیده باشند و به اندازه ای وجدان داشته باشند که اگر شرایط لازم را ندارند و به درد مردم نمی خورند و مناسب برای عضویت شورای شهر و شهرداری نیستند کنار بکشند، زیرا ورود افراد نامناسب و احیانا انتخاب آنان یک خیانت واقعی است که تاوان آن را جامعه و همه افرادآن پس می دهند. اگر احیانا افراد فاقد شرایط آمده اند، نهادهای نظارتی که صلاحیتها را بررسی می کنند نباید به آنان صلاحیت بدهند و بایدجلوی ورود آنان را به این عرصه بگیرند، زیرا منافع یک شهر و صدها هزار شهروند نباید بازیچه دلخوشی و هوا و هوس و شهرت طلبی برخی اشخاص قرار گیرد.مردم شهر شمس  به مانند  اکثر شهرستان ها شایستگی پیشرفت وطی درجات برای داشتن شهری زیبا و با برنامه در همه زمینه ها را دارند.این همه عقب ماندگی شایسته شهر  خوی نیست. برای شروع، ساختن و پیمودن راههای طولانی باید از نقطه ای شروع کرد. انتخابات دوره چهارم شورای شهر نزدیک است ودر حدود 1 ماه دیگر مردم خوی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم (در خرداد1392) برنامه ریزان شهر در چهار سال آینده را مشخص خواهند کرد. مردم شهر شمس مانند همانند شهرهای   پیشرفته خود در طول تاریخ غنی خود نشان داده اند که وقتی بخواهند می توانند، تاریخ گواه این گفته هاست. زمان رای دادن های احساسی، طایفه ای و بدون مطالعه گذشته است، کارنامه، برنامه و گذشته خیلی ها مشخص است. باید شعور انتخاباتی در مردم تقویت شود. انتخاب آگاهانه یعنی پیشرفت شهر و خاری در چشم های نامحرم. بعد از این همه آزمون، خطا، عقب ماندگی وتجربه های تلخ، دیگر برای مردم خوی اشتباه در انتخاب جایز نیست. کاندیدای شورای شهر باید بعد انتخاب شدن  مردم را فدای سلیقه های  شخصی خود نکند  شعار انتخاباتی خودرا مثل معرف پدرش فاضل از فضل  پدر تو را چه حاصل  سواستفاده نکند،حوزه فعالییت­های شوراهای  اسلامی درک کرده به مردم وعده دروغ ندهند درهمه حال خدا را ناظر بر اعمال خود دیده مهمتراز همه پشتیپان ولایت فقیه باشند.

میر سجاد اسبقی  - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

 

 

پيوندها